آدرس: اصفهان - منطقه صنعتی دولت آباد - خیابان بهارستان(46) - گروه صنعتی یوکار

راهنمای درجه بندی و نحوه آسیاب کردن قهوه

راهنمای درجه بندی و نحوه آسیاب کردن قهوه

نحوه آسیاب کردن قهوه

یکی از مهم ترین سوالات مشتریان نحوه آسیاب کردن قهوه است. شاید این مساله در نگاه اول کمی عجیب باشد اما باید بگویم پودر کردن قهوه برای هر دستگاه قهوه سازی فرق دارد به همین دلیل مهم است شما طرز آسیاب کردن قهوه را برای هر دستگاه به صورت جداگانه بدانید تا بتوانید یک قهوه با کیفیت درست کنید.

میزان درجه و طرز آسیاب کردن قهوه

منظور از میزان درجه قهوه همان میزان ریزی یا درشتی قهوه می باشد که به صورت آسیاب آماده شده است. همانطور که می دانید روش های مختلفی به همراه دستگاه های متنوعی برای تهیه قهوه وجود دارد و هر یک با دیگری متفاوت است از این رو فرآینده عصارگیری قهوه نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. با توجه به این مساله اطلاع از میزان درجه آسیاب متناسب با هر دستگاه از دو جهت مهم است اول اینکه دستگاه آسیب نبیند و دوم اینکه قهوه‌ی با کیفیتی داشته باشید.

ارتباط پودر کردن قهوه با عصاره گیری

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که عصاری گیری در کدام حالت آسیاب کردن قهوه بیشتر خواهد بود. توجه داشته باشید عصاره گیری رابطه مستقیمی با نحوه آسیاب کردن قهوه دارد. هر چقدر آسیاب قهوه ریزتر و به شکل پودر باشد بیشتر با آب درگیر خواهد بود و به همین دلیل؛ عصاره بهتری خواهید داشت. به بیان ساده قهوه شما، تلخ تر خواهد بود اما با درشت تر شدن آسیاب قهوه، آب با سرعت بیشتری از آن عبور می کند و عصاره کمتری خواهید داشت از این رو قهوه شما، تلخی کمتر خواهد داشت.

آسیاب کردن قهوه

برای آسیاب کردن قهوه باید به 3 نکته مهم توجه داشته باشید که عبارتند از:

  • در ابتدای کار، دانه هایی که رست ضعیفی دارند یا به درستی رست نشده اند را از بقیه دانه ها جدا کنید.
  • توصیه می شود حتماً بعد از هر بار استفاده از دستگاه آسیاب قهوه آن را تمیز کنید تا هیچ ذره ای از آسیاب های قبلی باقی نماند در غیر این صورت آسیاب های جدید بوی ماندگی و کیفیت پایینی پیدا خواهند کرد.
  • با توجه به هر دستگاه، آسیاب را تنظیم کنید به عنوان مثال درجه زیری و نرمی برای درست کردن قهوه اسپرسو، فرانسه و یا ترک یکسان نیست و قهوه ترک باید به شکل پودر کاملاً نرم و یکدست باشد.
  • با توجه به نوع مصرف خود یک آسیاب قهوه مناسب بخرید به عنوان مثال اکثر دستگاه های آسیاب قهوه خانگی فاقد آسیاب قهوه ترک هستند در عوض آسیاب های قهوه حرفه ای خانگی یا آسیاب قهوه صنعتی به خوبی این ویژگی را پوشش
    می دهند.

نحوه آسیاب کردن قهوه

طرز درجه آسیاب قهوه

اگر بخواهیم درجه آسیاب قهوه را از اعداد 1 تا 7 در نظر بگیریم؛ ریزترین درجه آسیاب قهوه عدد 1 و درشت ترین آسیاب قهوه عدد7 می باشد.

در این مقاله می توانید مشخصات بهترین آسیاب قهوه برقی خانگی قدرتمند را مشاهده کنید.

 

آسیاب قهوه برای دستگاه کلد برو (Cold Brew)

برای این مدل دستگاه نیازمند یک آسیاب درشت هستید و بهترین درجه آسیاب 7 می باشد.

آسیاب قهوه برای Percolator Coffee

برای دستگاه قهوه ساز Percolator نیازمند آسیاب درشت دانه‌های قهوه هستید و اگر درجه آسیاب شما برای این دستگاه ریز باشد نتیجه عالی نخواهد بود. علاوه بر این قسمت تصفیه دستگاه Percolator مناسب آسیاب ریز نیست. جالب است بدانید هر چه ذرات قهوه درشت تر باشند اثرات قهوه و لردهای آن در فنجان کمتر دیده می شود. با این دستگاه طعم قهوه شما بیشتر رو به ترشی است.

آسیاب قهوه برای فرنچ پرس

بهترین درجه برای فرنچ پرس درجه 6 می باشد. دستگاه فرنچ پرس به دلیل دسترسی راحت و ارزان بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در همین جا باید بگویم فیلترهای این دستگاه به راحتی دانه های ریز را عبور می دهند و نتیجه نهایی کیفیت خوبی نخواهد داشت از این رو باید درجه آسیاب برای این دستگاه درشت باشد تا باعث عدم خروج آسیاب گردد و عصاره گیری بهتری حاصل شود.

آسیاب قهوه برای دستگاه کمکس

دستگاه کمکس دارای یک فیلتر کاغذی ضخیم است اما این بدان معنا نیست که باید آسیاب قهوه شما در حد قهوه ترک باشد. بهترین آسیاب قهوه برای این دستگاه شماره 5 می باشد. این میزان نرمی نه آنقدر درشت است که قابل عصاره گیری نباشد و نه آنقدر ریز که از صافی عبور کند. البته باید در نظر داشته باشید برای درست کردن قهوه با این دستگاه زمان هم حائز اهمیت است بدین معنا که با کمتر شدن زمان برای تهیه قهوه، بهتر است آسیاب متوسط و درشت باشد و با بیشتر شدن فرایند درست کردن قهوه در این دستگاه بهتر است آسیاب کمی ریزتر در نظر گرفته شود.

آسیاب قهوه برای قهوه‌ساز برقی چکه‌ای

برای قهوه ساز برقی چکشی باید آسیاب قهوه با شماره متوسط باشد به عنوان مثال میزان آسیاب با درجه 4 مطلوب تر است. در نظر داشته باشید فیلترهایی که به شکل مخروطی هستند بهتر است پودر قهوه به صورت ریز با متوسط باشد و برای فیلترهایی که مدل آنها به صورت تخت می باشد درجه متوسط مناسب تر است.

رابطه مستقیمی بین فیلتر و درجه اسیاب وجود دارد با توجه به شکل و سبد فیلتر مدت زمان عبور آب از میان پودر قهوه تغییر می کند و همین موضوع بر روی طعم و مزه قهوه تاثیر گذار است. از این رو فیلترهایی با شکل مخروطی زمان دم آوری کمتری نیاز دارند و بالعکس آن در  فیلترهای تخت زمان بیشتری برای عصاره گیری لازم است.

آسیاب قهوه برای دستگاه قهوه ساز سایفون

برای این دستگاه نیز یک آسیاب با درجه متوسط مناسب است بنابراین پیشنهاد ما درجه 4 می باشد.

آسیاب قهوه برای موکاپ

همانطور که می دانید موکاپ وسیله ارزان و راحت است که برای تهیه قهوه در منزل بیشتر مورد استفاده قرارمی گیرد.برای این دستگاه توصیه می شود درجه آسیاب کمی ریز و نرم باشد. در نظر داشته باشید موکاپ در مدل های مختلف در بازار ارائه می شود و هر کدام از این مدل ها درجه آسیاب شان با دیگری کمی متفاوت است از این بهتر است با چندین درجه آسیاب در ابتدا به صورت آزمایشی قهوه را آماده کنید تا به راحتی درجه مناسب آن دستگاه برایتان مشخص شود. اما به صورت کلی درجه آسیاب برای موکاپ بهتر است 3 باشد.

 آسیاب قهوه برای قهوه ساز آیروپرس

برای تهیه قهوه با دستگاه آیروپرس بهتر است درجه شما بین ریز و درشت باشد. این دقیقا به میزان دم آوری شما و انتخاب غلظت قهوه دارد. فیلتر کاغذی ضخیم آیروپرس،  به راحتی می توانند پودرهای ریز و درشت را نگهداری کنند از این رو شما بدون مشکل می توانید  قهوه خود را در درجه بندی متنوعی آماده کنید. در نظر داشته باشید برای دم آوری قهوه با پودر متوسط و درشت ۳ تا ۵ دقیقه زمان نیاز دارید. همچنین اندازه پودر آسیاب که شما انتخاب می‌کنید علاوه بر عطر و طعم قهوه نیز تاثیر گذار است. شماره درجه اسیاب برای این دستگاه بین 2 تا 7 می باشد.

 آسیاب قهوه برای قهوه جوش مدل ترک

همین جا باید بگویم هر آسیابی توانایی آسیاب قهوه ترک را ندارد زیرا این مدل آسیاب بسیار ریز و نرم است به بیان ساده تر به صورت پودر موجود است. باید آسیاب قهوه ترک به گونه ای باشد که به خوبی در آب حل شوند و دانه های قهوه در زیر دندان حس نشود. مهم ترین نکته برای تهیه قهوه ترک با قهوه جوش داشتن حرارت ملایم و دم کشیدن بیشتر است تا قهوه، با مزه و طعم عالی تهیه شود.

 

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the comparison bar
Compare
Compare ×
Let's Compare! Continue shopping