آدرس: اصفهان - منطقه صنعتی دولت آباد - خیابان بهارستان(46) - گروه صنعتی یوکار

تفاوت قهوه ترک با قهوه اسپرسو

تفاوت قهوه ترک با قهوه اسپرسو

The difference between Turkish coffee and espresso coffee

تفاوت قهوه ترک با قهوه اسپرسو و فرانسه در زمینه های مختلف است. حتماً شما هم تا حالا به تفاوت قهوه ترک و اسپرسو فکر کرده اید؟ از مواد اولیه گرفته تا طعم و مزه، کافین و نحوه درست کردن و … ما در ادامه این مقاله همه این موارد را مورد بررسی قرار داده ایم.اگر تا حالا این دو نمونه قهوه را امتحان کرده باشید احتمالاً متوجه شده اید که هر دو غلیظ هستند و باید در میزان سرو آن زیاده روی نکرد.

 

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو

تفاوت قهوه ترک و اسپرسو

قهوه ترک یکی از سنتی ترین و قدیمی ترین روش ها ی تهیه قهوه است که بافت غلیظ و سنگینی دارد و محبوبیت این قهوه در نزد بسیاری از افراد به خاطر همین موضوع است. همانطور که می دانید روش تهیه قهوه ترک یکسری دستورالعمل خاصی دارد و اگر این موارد به دقت عمل شود روی قهوه یه لایه فوم یا کرم تشکیل میشه که علاوه بر حفظ ظاهر جذاب باعث می شود دمای قهوه حفظ شود و قهوه دیرتر سرد شود. اما قهوه اسپرسو یک مدل قهوه است که با عصاره گیری از آسیاب قهوه درست میشود. در نظر داشته باشید بر روی اسپرسو هم لایه‌ی فوم یا همان کرم تشکیل می شود.

تفاوت دستگاه تهیه قهوه ترک با قهوه اسپرسو

همانطور که می دانید برای تهیه هر کدام از قهوه‌ها نیازمند ابزارها و دستگاه های خاصی هستیم. ابزارهایی مانند موکاپ، جذوه، قهوه جوش و … هر کدام از این ابزارها با هم فرق دارند و برای مصرف خاصی هستند.

به عنوان مثال آسیاب قهوه اسپرسو به گونه ای است که می توان آن را برای ابزارهایی مانند موکاپ یا دستگاه اسپرسوساز استفاده کرد. هر دوی این موارد به منظور عصاره گیری قهوه تعبیه شده اند و با عبور داغ با فشار زیاد به قهوه عصاره گیری می شوند. این در حالی است که قهوه ترک بدین شکل نیست و به خاطر آسیاب قهوه ریزتر و نرم تر برای تهیه قهوه ترک ابزارهایی مانند قهوه جوش، جذوه یا ایبریک  مورد استفاده قرار می گیرند. اگر بخواهیم در یک نگاه درجه آسیاب هر ابزار را بررسی کنیم عبارتند از: فرنچ پرس: آسیاب درشت، فرانسه ساز برقی: آسیاب متوسط مایل به درشت، موکاپات: متوسط مایل به ریز، اسپرسوساز برقی: ریز

فرق آسیاب دانه های قهوه ترک و قهوه اسپرسو

علاوه بر تجهیزات و دستگاه های متفاوت برای تهیه این دو نمونه قهوه، دانه های خرد شده و آسیاب شده این دو نمونه نیز با هم متفاوت است. آسیاب قهوه ترک باید بسیار نرم و ریز باشد به این منظور که بتواند به راحتی با آب ترکیب شده و دم بکشد. اما دانه های اسپرسو به منظور عصاره گیری و عبور جریان آب باید درشت تر باشند زیرا در صورت ریز و نرم بودن زیاد آنها آب داغ نمی تواند از آن بگذرد و درنتیجه عصاره گیری درست انجام نمی شود.

تفاوت طعم قهوه ترک و اسپرسو

تفاوت طعم قهوه ترک و اسپرسو

اگر بخواهیم از یک دانه قهوه دو نمونه آسیاب داشته باشیم که یکی برای تهیه قهوه ترک باشد و دیگری برای تهیه قهوه اسپرسو باید گفت: طعم قهوه ترک ملایم تر از قهوه اسپرسو است. یک تفاوت دیگه هم دارد و آن این است که در قهوه ترک شما ذرات ریز قهوه را زیر زبان حس می کنید این در حالی است که در قهوه اسپرسو ذرات در صافی قرار می گیرند و شما یک نوشیدنی صاف تری خواهید داشت.

شاید شما هم شنیده باشید برای سرو اسپرسو از واحد شات استفاده میشود. اما این شات چقدر میزان هست. در نظر داشته باشید فنجان های کوچک با حجم ۸۰ الی ۱۰۰ سی‌سی هستند. اما هر شات به میزان ۲۵ الی ۳۰ سی‌سی در نظر گرفته می شود. در اصل این میزان یک شات است. دو شات دو برابر این میزان است.

ترکیب متفاوت قهوه ترک و اسپرسو

معمولاً ترکیبات هر قهوه مخصوص خودش هست. به عنوان مثال اگر به جای آب در قهوه ترک از شیر استفاده کنیم به ترکیب قهوه یونانی می رسیم. علاوه بر این در اکثر مواقع کنار قهوه ترک یک شیرینی (باقلوا) مصرف می شود. این در حالی است که ترکیبات قهوه اسپرسو بسیار گسترده و متنوع است. مثلاً با فوم و شیر میتوانید به رانواع کاپوچینوها، قهوه لاته، ماکیاتو و … برسیم. این را هم باید ذکر کنم که معمولاً در کنا رقهوه اسپرسو شکلات و کبوچه هم سرو می کنند.

چرا دستگاه آسیاب قهوه لازم است؟

یک نکنه را لازم دانستم همین جا یادآوری کنم هر چقدر دانه های آسیاب ریزتر و نرم تر باشند احتمال واکنش با اکسیژن و هوا بیشتراست؛ از این رو باید نهایت دقت را برای نگهداری پودر آسیاب قهوه ترک داشته باشید. از جمله اینکه آن را در ظرف بسته و در جای خشک و به دور از نور نگهداری کنید. البته این موارد شامل انواع آسیاب قهوه هم می شود.

توجه داشته باشید بهتر است برای لذت طعم و عطر واقعی قهوه دانه های قهوه را به روز آسیاب کنید و در واقع هر زمان که نیاز به تهیه قهوه داشتید همان موقع آسیاب کنید که این امر مستلزم داشتن دستگاه آسیاب قهوه است. قطعاً داشتن آسیاب قهوه به شما برای تهیه و تست انواع قهوه کمک زیادی می کند. اما در نظر داشته باشید هر آسیابی توانایی خرد کردن آسیاب قهوه ترک را ندارد. بیشتر آسیاب های خانگی در سایزهای درشت و متوسط دانه های قهوه را آسیاب می کنند. از این رو آسیاب های حرفه ای یا همان آسیاب قهوه صنعتی بهترین گزینه برای این موضوع است.

سوالات متداول در مورد تفاوت قهوه ترک و اسپرسو

  • آیا با یک نمونه قهوه میشه هم قهوه اسپرسو و هم قهوه ترک درست کرد؟

با یک نمونه مناسب قهوه می توان هم اسپرسو گرفت و هم قهوه ترک. تنها نکته هم مهم نوع  و مدل آسیاب قهوه است.

  • آیا میشود با موکاپات می توان قهوه ترک آماده کرد؟

همانطور که قبلاً اشاره شد موکاپات مخصوص قهوه اسپرسو هست. به همین دلیل برای دم کردن قهوه ترک حتما باید از قهوه جوش (جذوه یا جاذوه) استفاده کنیم دلیلش را هم می دونید زیرا پودر قهوه ترک خیلی نرمه و با موکاپات نمی توان عصاره گیری کرد.

  • کافئین قهوه ترک بیشتره یا اسپرسو؟

کلا میزان کافئین اسپرسو خیلی بیشتراز قهوه ترک هست زیرا قهوه اسپرسو از عصاره گیری قهوه به عمل آمده است.

  • اسپرسو تلخ‌تره یا قهوه ترک؟

خوب باید بگم میزان تلخی اسپرسو نسبت به  قهوه ترک بیشتر است.

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینستاگرام

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the comparison bar
Compare
Compare ×
Let's Compare! Continue shopping